مقدمه:
حسد یک صفت رذیله و پَست در وجود انسان است؛ اما بدترین نوع آن، حسادت به امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهمالسلام است؛ چراکه در خطبۀ روز غدیر، به عنوان مهمترین روز اسلام و آخرین لحظات زندگی پیامبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله، ایشان مردمان را از حسادت به امیرالمؤمنین علیهالسلام شدیداً برحذر داشتند. نتیجۀ داشتن این صفت خطرناک در حق امیرالمؤمنین علیهالسلام، چیزی جز شرک و کفر نیست.
عناوین این مقاله:
- حسادت (شرک)
- شرک و کفر بودن حسادت به امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهمالسلام
- حسادت عایشه به امالمؤمنین خدیجه سلاماللّٰهعلیها
حسادت (شرک)
رسول اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله فرمودند:
مَعاشِرَ النّاسِ اِنَّ اِبْلیسَ اَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ فَلاتَحْسُدُوهُ
متن خطبۀ غدیر
ای مردم! ابلیس حضرت آدم را از بهشت بیرون کرد بهخاطر حسد؛ پس نسبت به امیرالمؤمنین علیهالسلام حسادت نکنید!
معمولا شخص حسود در برابر کسی که توانایی ویژه یا زندگی خاص و زیبا و فوقالعادهای دارد، رشک میبرد. همین حسادت نشان میدهد که شخص در توحید خود مشکل دارد و دچار شرک شده است. زیرا آن نعمتی که حسود به آن چشم دارد، از جانب خداوند متعال به افراد داده شده است و هنگامیکه شخص به آن حسادت میکند در حقیقت به کار خداوند متعال اعتراض دارد. از این بابت است که گفتیم در توحید مشکل دارد!
اما بدترین نوع آن، حسادت به امیرالمؤمنین، رسولخدا و حضرت زهرا علیهمالسلام است که فراتر از یک حسادت معمولی است.
شرک و کفر بودن حسادت به امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهمالسلام
نتیجۀ حسد به اهلبیت علیهمالسلام، خروج از دین و شرک است. چون این بزرگواران نمایندگان خدا هستند و این مناقب و فضائلی که دارند همه را خداوند متعال به ایشان عنایت فرموده است. بنابراین حسادت داشتن به ایشان به معنای انکار ولایت و انکار ارادۀ خداوند است.
به عبارت دیگر خدا خواسته که حضرت امیر علیهالسلام” ولیّ الله “ باشند؛ ولی شخص حسود این را نمیپذیرد! از همین رو مُنجر به کفر و خروج او از دین میشود.
فَتَحْبَطَ اَعْمالُكُمْ وَ تَزِلَّ اَقْدامُكُمْ فَاِنَّ آدَمَ اُهْبِطَ اِلَى الْاَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ وَ هُوَ صَفْوَةُ اللَّهِ – عَزَّوَجَلَّ – وَ كَیْفَ بِكُمْ وَ اَنْتُمْ اَنْتُمْ وَ مِنْكُمْ اَعْداءُ اللَّهِ
به علی بن أبیطالب حسادت نورزید؛ چراکه سبب میشود همۀ اعمال شما نابود شود و قدمهای شما از مسیر هدایت بلغزد. همانا آدم علیهالسلام به دلیل یک خطا به زمین فرود آمد در حالی که او برگزیده خداوند عزوجل بود؛ پس حال شما چگونه است که هرگز مانند او نیستید و در میان شما، دشمنان خدا ( منافقان ) وجود دارند؟!
متن خطبۀ غدیر
هر نوع از حسادت به ایمان آدمیضربه میزند. ولی بدترین نوع آن، حسادت به امیرالمؤمنین علیهالسلام است. این نوع حسادت آنقدر حساس و خطرناک است که اصل و ریشۀ ایمان را از جا میکند.

حسادت عایشه به امالمؤمنین خدیجه سلاماللّٰهعلیها
عایشه نسبت به حضرت خدیجه سلاماللّٰهعلیها خیلی حسود بود و حسادت خود را بروز میداد. (1)
او بارها با جملاتی تند حضرت زهرا سلاماللّٰهعلیها را آزار میداد و ایشان را به گریه میانداخت. تا جایی که روزی رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله وارد منزل شدند و دیدند حضرت زهرا سلاماللّٰهعلیها گریه میکنند!
پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله پس از جویا شدن سبب گریۀ حضرت فاطمه زهرا سلاماللّٰهعلیها خطاب به عایشه فرمودند:
ای عایشه! چرا حسادت میورزی؟! حضرت خدیجه سلاماللّٰهعلیها برترین زنان بود. چرا فاطمه سلاماللّٰهعلیها را اذیت میکنی؟
اذیّت فاطمه، اذیّت من است و اذیّت من اذیّت خدا است. (۲) همانا این پلاس خانه، فایدهاش از تو بیشتر است!
کلام پیامبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله به عایشه
در ذیل آیۀ شریفه 54 سورۀ نساء” أم یَحسُدوُنَ النّاسُ عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ” (3) از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمودند:
کسانی که مورد حسد واقع شدهاند ما اهلبیت هستیم. بنیامیه و بنیالعباس به ما حسادت داشتند. (۴)
از امام باقر علیهالسلام روایت شده در ذیل همین آیۀ شریفه:
فَنَحْنُ النَّاسُ الْمَحْسُودُونَ عَلَى مَا آتَانَا اللَّهُ الْإِمَامَةَ دُونَ خَلْقِ اللَّهِ
ماییم آن مردم که مورد حسادت هستیم؛ بر آن امامتی که خداوند متعال فقط به ما اهلبیت اعطا کرده است. (5)
نتیجۀ حسادت به امیرالمؤمنین علیهالسلام، بغض به آن حضرت، کفر و شرک به خدا است؛ خداوند، اسلام چنین شخصی را هرگز نمیپذیرد.
اَلا وَ اِنَّهُ لا یُبْغِضُ عَلِیّاً اِلّا شَقِىٌّ وَ لایُوالى عَلِیّاً اِلّا تَقِىٌّ وَ لایُؤْمِنُ بِهِ اِلّا مُؤْمِنٌ مُخْلِصٌ
آگاه باشید! کسی جز انسان شقیّ و بدبخت، امیرالمؤمنین علیهالسلام را دشمن نمیدارد. جز شخص با تقوا و پرهیزکار نیز او را دوست نمیدارد و غیر از مؤمنین با اخلاص، کسی به او ایمان نمیآورد.
متن خطبۀ غدیر
پیرامون مقالۀ “بدترین نوع حسد، حسادت به امیرالمؤمنین علیهالسلام” نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
پانوشت:
(1) علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۶ ص۸؛ احمد بن حنبل، المسند، ج۴۱ ص۳۵۶
(2) قزوینی، محمدکاظم، فاطمة الزهراء سلاماللّٰهعلیها من المهد الی اللحد، ص۱۷۰-۱۷۱؛ علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۰ ص۳۵۰
(3) نساء/۵۴
(4) علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۳ ص۲۸۳ تا ۳۰۳
(5) قمی، علی بن حسین بابویه، الإمامة و التبصرة، ص40