مقدمه:
این پرسش بارهاوبارها مطرح شده و میشود اما جواب دقیقی به آن داده نمیشود. اساساً این پرسش نادرست است. چون نماز یا روزه یا سایر احکام و واجبات فقهی در شعاع ولایت ائمه علیهمالسلام اعتبار پیدا میکنند. بنابراین نمیتوانند در کنار ولایت قرار بگیرند. در نتیجه این پرسش از پایه نادرست است و نمیتوان ولایت را با هیچیک از احکام مقایسه کرد و گفت کدام مهمتر است!
عناوین این مقاله:
- بیمعنایی نماز و روزه و حج بدون ولایت ائمه علیهمالسلام
- اعتبار نماز با ولایت و دستور ائمه علیهمالسلام
- با ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بمیرید!
بیمعنایی نماز و روزه و حج بدون ولایت ائمه علیهمالسلام
اگر کسی هزاران رکعت نماز بخواند یا مثل ابلیس هزاران سال عبادت و تسبیح داشته باشد اما ولایت نداشته باشد بههیچوجه نمازش، نماز نیست. زیرا در شعاع ولایت است که عبادات شکل میگیرند و مفهوم و اعتبار مییابند.
بحث اصول دین و فروع دین و تقسیم احکام و عقاید به این عناوین را فراموش کنید. چراکه دین ما ولایت اللّٰه است و این ولایت در رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله و اهلبیت علیهمالسلام جاری شده است و هر چه ایشان بگویند همان دین است.
اعتبار نماز با ولایت و دستور ائمه علیهمالسلام
نماز خواندن به تنهایی دین نیست؛ بلکه اگر [به فرض] اهلبیت علیهمالسلام بگویند نماز نخوانید، همان نماز نخواندن دین ما است! بنابراین نماز هرگز در کنار ولایت قرار ندارد تا با آن مقایسه شود و بتوان پرسید که نماز مهمتر است یا ولایت ائمه علیهمالسلام!
آری! میتوان بین نماز و حج مقایسه کرد، چون هر دو در یک راستا قرار دارند. ولی اعمال شرعی و احکام را نمیتوان با اصل و حقیقت دین که همان ولایت است مقایسه کرد!
ولایت خدا و پیامبر و ائمه علیهمالسلام حقیقت دین است و نمیتوان گفت واجبات و دستورات ایشان یعنی نماز و روزه و… مهمتر است از اصل دین!
وقتی فرمودهاند: اگر کسی حج انجام ندهد یهودی یا نصرانی میمیرد، مراد حجّی است که در شعاع ولایت باشد. حال اگر کسی اصل ولایت ائمه علیهمالسلام را قبول نداشته باشد اما بارها به مکه رفته باشد، مسلّم است که چنین شخصی قطعا مسلمان نیست! چون آن حج که از وی خواسته شده را نیاورده و حج دلخواه خودش را انجام داده است.
نسبتسنجی ولایت با دیگر واجبات
با در نظر گرفتن ولایت و اهمیت و سنگینی آن نسبت به نماز و روزه و سایر فروع فقهی، حالا میتوان از این که کدامیک مهمتر است، پرسید.
جواب آن نیز واضح است و روایاتی نیز در این باره داریم.
عن أَبِي عبد اللّٰه الصادق علیهالسلام قال: بُنِيَ الاسلام علی خَمْسَةِ أَشْيَاءَ على الصلاه والزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قال زُرَارَةُ فَأَيُّ ذلک أَفْضَلُ فقال الْوَلَايَةُ أَفْضَلُهُنَّ لانها مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ علیهن
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: اسلام بر پنج چیز بنا نهاده شده است؛ بر نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.
برقی، المحاسن، ج 1 ص 286
زراره پرسید: کدام یک افضل و مهمتر است؟
امام صادق علیهالسلام فرمودند: ولایت افضل است؛ چراکه کلید ورود سایر اعمال است و این ولی اللّٰه است که بر سایر اعمال دلالت و راهنمایی میکند.
ما باید خطبۀ غدیر را متن درسی خود قرار بدهیم و مردم را با متن ادعیه و خُطب معصومین علیهمالسلام آشنا کنیم!
با ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بمیرید!
پس بحث فراتر از آن است که بخواهیم ولایت خدا و پیامبر و ائمه علیهمالسلام را با اعمالی عبادی مانند نماز و روزه و حج و… مقایسه کنیم و دنبال ترجیح یکی بر دیکری باشیم!
در ابتدای ابلاغ ولایت، رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله فرمودند: امیرالمؤمنین علی بن أبیطالب جانشین من است. حضرت سپس فضائل آن حضرت را بیان کرده و فرمودند: اگر کسی سخن مرا رد کند ملعون و مغضوب است.
بعد بلافاصله فرمودند: ای مردم! مواظب باشید که با اسلام بمیرید یعنی با ولایت امیرالمؤمنین علی بن أبیطالب علیهالسلام بمیرید!
مَعاشِرَ النّاسِ! اتَّقُوا اللّٰه حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلاّ وَ انْتُمْ مُسْلِمُونَ
خطابۀ غدیر
ای مردم! تقوای خدا را آنگونه که شایسته است داشته باشید و از دنیا نروید مگر آنکه مسلمان باشید. [یعنی با ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام بمیرید]