مقدمه:
قطعا همۀ ما دشمنان پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله را کافر میدانیم. اما بعضی افراد نسبت به دشمنان و کسانی که با نفس پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآلهیعنی امیرالمؤمنین علیهالسلام سر جنگ داشتند مانند عایشه و طلحه و زبیر ، کوتاه آمده و همگام با سنیها شدهاند. ما باشیم و خطبۀ غدیر، میفهمیم حکم دشمن امیرالمؤمنین علیهالسلام، همان حکم کفار و محاربین با پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله است.
فهرستی از عناوین این مقاله:
- خطبۀ غدیر و حکم محارب با امیرالمؤمنین علیهالسلام
- دشمن امیرالمؤمنین علیهالسلام، همان دشمن پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله است!
- اجتهاد در جنگ با پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله؟!
- دشمنی و جنگ با امیرالمؤمنین علیهالسلام عین جنگ با خدا
خطبۀ غدیر و حکم محارب با امیرالمؤمنین علیهالسلام
أَلا إنَّ جَبْرَئیلَ خَبَّرَنی عَنِ اللّه تَعالی بِذلِکَ وَیقُولُ: مَنْ عادی عَلِیا وَلَمْ یتَوَلَّهُ فَعَلَیهِ لَعْنَتی وَغَضَبی وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللّه ـ أَنْ تُخالِفُـوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها ـ إنَّ اللّه خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ
فرازی از خطبۀ غدیر دربارۀ حکم جنگ و دشمنی با امیرالمؤمنین علیهالسلام
آگاه باشید! جبرئیل از جانب خداوند متعال برایم خبری آورده که میگوید: هر که با علی بن أبیطالب علیهالسلام دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد، لعنت و غضب من بر او باد و باید منتظر مشاهدۀ آنچه برای فردایش آماده کرده باشد. تقوا داشته باشید از اینکه با امیرالمؤمنین علیهالسلام مخالفت کنید؛ بترسید از اینکه قدمهای شما بعد از ثبات، متزلزل شود. قطعا خداوند به آنچه عمل میکنید آگاه است.
دشمن امیرالمؤمنین علیهالسلام، همان دشمن پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله است!
به این سه نکته توجه کنید:
- به اتفاق شیعه و سنی هر که با پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله بجنگد، بر ایشان شمشیر بکشد، به ایشان توهین کند یا ایشان را انکار کند، کافر است.
- رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله در خطبۀ غدیر و دیگر سخنانشان بارها فرمودند که علی بن أبیطالب امیرالمؤمنین علیهالسلام، نفس و خود پیامبر است. (1)
- در نتیجه هرکس به امیرالمؤمنین علیهالسلام توهین کند، او به پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله توهین کرده؛
هرکس مقام الاهی امیرالمؤمنین علیهالسلامرا نپذیرد، نبوت پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآلهو اصل اسلام را نپذیرفته؛
هرکس دیگری را بر امیرالمؤمنین علیهالسلاممقدم کند، یعنی دیگری را بر پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآلهمقدم کرده؛
هرکس به جنگ امیرالمؤمنین علیهالسلام برود، قطعا به جنگ با پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله رفته است.
اجتهاد در جنگ با پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله؟!
تابهحال نشنیدیم فردی دربارۀ دشمنان مسلح پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله بگوید: فلانی در دشمنی با پیامبر صلّیاللّٰهعلیهوآله اجتهاد کرده، ولی در اجتهادش خطا کرده، پس باید او را مسلمان بدانیم!
بههیچوجه نمیتوان درک کرد چرا بعضی دربارۀ عایشه، طلحه و زبیر که در جنگ جمل رسما به جنگ حضرت امیر علیهالسلام رفتند، مماشات و تساهل میکنند و میگویند: اینها همچنان مسلماناند؛ گرچه حالا یک اشتباهی هم کردهاند و در اجتهادشان خطا کردهاند!
اگر عایشه با خود پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله جنگ میکرد باز هم او را به دلیل امالمؤمنین بودن تبرئه میکردید؟ آیا او را مسلمان خطاکار میدانستید؟ یا او را کافر و خارج از دین خدا میدانستید؟
دشمنی و جنگ با امیرالمؤمنین علیهالسلام عین جنگ با خدا
مگر همۀ ما نشنیدهایم و نمیدانیم که رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله فرمودند:
یا علی حَربُکَ حَربی وَ سِلمُکَ سِلمی(2)
حدیثی از رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله
ای علی؛ جنگ با تو یعنی جنگ با من
و اینکه فرمودند:
یا علی هرکسی که تو را سب کند مرا سب کرده است! (3)
فرمایش پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله دربارۀ دشمنی و جنگ با امیرالمؤمنین علیهالسلام
کسی که امیرالمؤمنین علیهالسلام را سب کند، چون دقیقا حضرت امیر علیهالسلام خود پیامبرخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله هستند، بلافاصله از دین خدا خارج میشود!
پانوشت:
(1) اشاره به مضمون آیۀ مباهله؛ آلعمران/۶۱
(2) ابن أبیالحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲۰ ص۲۲۱؛ ابن ماجه، السنن، ج۱ ص۹۷؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳ ص۱۶۱
(3) علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۷۱ ص۲۱۷