فهرستی از مطالبی که این جا می خوانید:
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پس از بیان و معرفی امام مبین فرمودند: ای گروه مردم! از امیرالمومنین جدا نشوید و روی برنگردانید و از قبول ولایت او سر باز نزنید! به همین مناسبت در این نوشتار به تعریفی از نَصب و ناصبی و حکم نواصب در اسلام می پردازیم:
مَعاشِرَ النّاسِ لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَ لاتَنْفِرُوا مِنْهُ وَ لاتَسْتَنْكِفُوا عَنْ وِلایَتِهِ
خطبه غدیر
نظرات پیرامون مصداق ناصبی
بحثی مطرح است که حکم روی گرداندن از ولایت امیرالمومنین چیست؟ و این که ناصبی به چه کسی اطلاق می شود؟
مرحوم شیخ صدوق گفته است: تمام مخالفین، نواصب نیستند و اگر کسی ایشان را ناصبی بداند، نادان است! شاگرد ایشان شیخ مفید گفته است: همه مخالفین، ناصبی هستند البته ریختن خون بعضی از ایشان حرام است یعنی آنان که پرچم مخالفت بلند نکرده و بی احترامی به اهل بیت نکنند.
بعضی که همه مخالفان را جزء نواصب دانسته، گفته اند: همه واجب القتل اند واگر خونشان ریخته نمی شود، از باب تقیه است.
ناصبی در نظر علماء اهل تسنن
این بحث در میان خود سنی ها هم مطرح است و خیلی پیرامون آن بحث شده است!
در صحیحه ابن حماد و کتب جدیدی که نوشتند این بحث را آورده و حتی بعضی گفته اند: کوچکترین انحراف از اهل بیت علیهم السلام مصداق ناصبی بودن است!(1)
با نگاه به مجموع روایات می بینیم که ما یک “نصب “داریم و یک “ناصبی”. اگر کسی بی احترامی کند و یا نا اهلی را بر اهل بیت علیهم السّلام مقدم بدارد، نصب کرده است.(2)
ولی “ناصبی” به کسی می گویند که علناً پرچم جنگ بلند کند یا علناً اولیاء خدا را لعن کرده یا فحش دهد؛ قطعا چنین شخصی مصداق اتمّ آن است.(3) و در تشخیص مصداق آن، عرف به کار می آید.
امروزه این افراد در کشور های عربی منطقه ما هستند و به راحتی شیعیان را می کشند و کشتن شیعیان را ثواب می دانند! این ها مسجد به اسم عبدالرحمن بن ملجم می سازند.

ناصبی از کافر هم بدتر است
در احکام اسلام حکم نواصب از حکم کفار بدتر است! مثلا گاهی با کفار یک تلطیفی شده که اگر از گرسنگی در حال جان دادن بود، به او آب و غذا بدهید ولی کمترین کمک به نواصبحرام است.(4) نمی شود با او ازدواج کرد و ذبیحه او را نمی توان خورد!(5) و نمی شود به نیابتش حج رفت مگر این که پدرش باشد.
نواصب از حکم کفار بدتر است! مثلا گاهی با کفار یک تلطیفی شده که اگر از گرسنگی در حال جان دادن بود، به او آب و غذا بدهید ولی کمترین کمک به نواصبحرام است.(4) نمی شود با او ازدواج کرد و ذبیحه او را نمی توان خورد!(5) و نمی شود به نیابتش حج رفت مگر این که پدرش باشد.
کسی که به جنگ امیرالمومنین سلام الله علیه برود، قطعا مصداق اتمّ ناصبی است و در حقیقت از دین خارج است.
مطلب بعدی در ادامه خطابه غدیر است که پیامبر اکرم می فرمایند: امیرالمومنین اولین مومن و اولین مسلمان است. شما کاربران عزیز را به مطالعه مطلب بعدی دعوت می کنیم.
پانوشت:
(1) از جمله معاصرینی که صاحب این اندیشه بود می توان به حسن بن فرحان مالکی از اتباع عربستان سعودی اشاره کرد.
(2) بحارالأنوار ج۲ص و بحارالأنوار ج۸ ص۵۶ و ج۲۷ ص۲۳۴ حدیث۴۶۳۰۴
(3) بحارالأنوار ج۸ ص۵۶
(4) بحارالأنوار ج۲۷ ص۲۳۳
(5) بحارالأنوار ج۶۳ ص۲۵ حدیث۲۲