درک ظهور و فرج امام زمان علیهالسلام و حکومت الاهی اهلبیت علیهمالسلام سعادت است. اما باید در دعا برای تعجیل فرج، عافیت دین و دنیا را هم از خداوند طلب کنیم تا از فتنههای آن دوره در امان باشیم.
فهرستی از عناوین این مقاله:
- امام زمان عجّلاللهفرجه برای جنگ نمیآیند!
- عافیت بودن شهادت در جنگهای پس از ظهور امام زمان علیهالسلام؟
- طلب عافیت در دعا برای تعجیل فرج و ظهور
- فاصله گرفتن از امام زمان علیهالسلام با ظهور بدون عافیت!
- دعا برای تعجیل فرج همراه با عافیت
امام زمان عجّلاللهفرجه برای جنگ نمیآیند!
امام زمان علیهالسلام ابتدا حق خدا که همان ولایت بر مخلوق است و امتداد ولایت رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله و اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام است، را مطالبه میکنند. به علاوه هدف امام زمان علیهالسلام از قیام جنگ و قتل نیست بلکه هدف انتقام و قصاص ظالمان و دشمنان است.
حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه غدیر را زنده میکنند و حقوق رسولخدا و اهلبیت علیهمالسلام از جمله سرزمین فدک و تمامیحقوق غصب شده را میگیرند. اینجا است که غاصبین، حقوق الاهی حضرت را واگذار نمیکنند و خودشان به جنگ امام زمان علیهالسلام میآیند. از همین رو امام علیهالسلام دفاع کننده و دشمنان حضرت، آغازکنندۀ جنگ هستند.
با مطالعۀ تاریخ مربوط به دوران ظهور، خواهد دید که دیگران به جنگ امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه میآیند و امام علیهالسلام با یاران خود دفاع میکنند. بعد از مدتی ریشه غاصبین و ظالمین کنده میشود؛ چنان که نقل شده در آخر امر در “سوریه” کنار دریاچهای سفیانی پدر و پسر هر دو کشته میشوند و جنگهای خاورمیانه تمام میشود.
در این میان یک صلح هفت ساله بین امام زمان علیهالسلام و غربیها صورت میگیرد. اما غربیها پیمانشکنی کرده و قبل از اتمام هفت سال با کشتیهای زیاد و سپاه فراوان به جنگ آن حضرت میآیند. در نهایت جریاناتی اتفاق میافتد و حضرت پیروز میشوند.
اینجا است که جنگها تمام میشود و خدا برکات را نازل میکند وتربیت دینی شکل میگیرد و وعدههای از قبل داده شده به دست امام زمان علیهالسلام محقق میشود. (1)
ما باید دعا کنیم که با عافیت در ایام ظهور و فرج امام زمان علیهالسلام باشیم؛ هم عافیت دین و هم عافیت دنیا؛إنشاءاللّٰه.
عافیت بودن شهادت در جنگهای پس از ظهور امام زمان علیهالسلام؟
قطعا عافیت است؛ چنان که در دعای عهد فرمودهاند:
کسی که چهل صبح، دعای عهد را بخواند اگر در هنگامه ظهور امام زمان علیهالسلام وفات نموده باشد دو ملک بر سر قبر او میآیند و به او میگویند: امام علیهالسلام ظهور فرموده است، اگر میخواهی خارج شو.
دعا عهد و عافیت در شهادت در زمان ظهور و فرج
و در ادامه میخوانیم:
وَاجْعَلنا مِنَ المُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیهِ
ودر این دعا میخواهیم که خدایا مرا از شهدای رکاب او قرار بده. پس شهادت در رکاب امام زمان علیهالسلام دارای عافیت دین و دنیا است. (2)
در گیرودار جنگها عدهای از لشکر سفیانی به لشکر امام زمان علیهالسلام میپیوندند و عدهای هم از لشکرِ عام العام امام زمان علیهالسلام به لشکر سفیانی میروند! (3)
حضرت ولی عصر علیهالسلام یک لشکر خاص دارند که همان 313 نفر هستند. لشکر دیگر حضرت یک لشکر عام است که دههزار نفر هستند. لشکر سوم، یک لشکر عام العام است.
گروهی از مردم یمن به یاری امام زمان علیهالسلام میآیند و حضرت را کمک میکنند. اما بعد از جنگ میگویند: ما تنها برای نابودی سفیانی آمده بودیم و حال برمیگردیم و به شما ایمان نمیآوریم! اینها عافیت دین و دنیا را ندارند.
طلب عافیت در دعا برای تعجیل فرج و ظهور
از همین رو امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هرگز دعا نکنید که ظهور امام زمان علیهالسلام را درک کنید مگر اینکه عافیت را نیز به آن ضمیمه کنید. [یعنی با عافیت، ظهور امام زمان علیهالسلام را درک کنید] (4)
طلب عافیت در کنار دعا برای تعجیل فرج و ظهور امام زمان علیهالسلام
وقتی که امام زمان علیهالسلام در سوریه قرار میگیرند، کشتار عجیبی رخ میدهد و صدمات زیادی وارد میشود و حضرت با غربیها پیمان صلح هفت ساله میبندند.
در اینجا عدهای به صلح امام زمان علیهالسلام اعتراض کرده و از ایشان فاصله میگیرند.
از همین رو در دعا باید از خداوند بخواهیم که با عافیت، ظهور و فرج اهلبیت علیهمالسلام را درک کنیم تا اینگونه از دین خدا و ولایت امام زمان علیهالسلام خارج نشویم.
فاصله گرفتن از امام زمان علیهالسلام با ظهور بدون عافیت!
در زمان امام حسن مجتبی علیهالسلام بعضی از اطرافیان آن حضرت، عافیت در دین نداشتند و در مواضع مختلف به حضرت اعتراض میکردند!
لشکر امام حسن علیهالسلام در ابتدا دوازده هزار نفر بود؛ ولی به مرور یکییکی به پول فریب خوردند و به لشکر معاویه لعنةاللّٰهعلیه پیوستند. اینجا بود که حضرت مصلحت را در صلح با معاویه پلید دیدند و فرمودند: اگر من صلح نمیکردم یک شیعه بر روی زمین باقی نمیماند!
اما مردم به امام صادق علیهالسلام اعتراض میکردند که چرا آن حضرت با معاویه صلح کردند! بعضی به خاطر این صلح حضرت را با وصف قبیحی چون «یٰا مُذِلَّ المُؤمنین» خطاب میکردند. [العیاذبالله] (5)
اباسعید خطاب به امام مجتبی علیهالسلام گفت: مگر معاویه گمراه نیست و شما امام هدایت نیستید؟! پس چرا با او صلح کردید؟!
حضرت فرمودند: مگر از رسولخدا صلّیاللّٰهعلیهوآله نشنیدی که فرمود: حسن و حسین سلاماللهعلیهما چه صلح کنند و چه بجنگند امام هستند؟!
گفت: آری! شنیدهام.
حضرت فرمودند: پس چرا اعتراض میکنی؟! (6)
دعا برای تعجیل فرج همراه با عافیت
بنابراین یبینیم که در زمان اهلبیت علیهمالسلام افرادی بودند که عافیت در دین نداشتند و به مرور از گرد اهلبیت علیهمالسلام دور شده و سراغ ظالمان رفتند. ما نیز همانطور که دستور داده شده باید برای فرج و ظهور امام زمان علیهالسلام دعا کنیم؛ البته باید عافیت دین و دنیا را هم از خداوند بخواهیم تا در زمان ظهور دچار انحراف نشویم.
پانوشت:
- مشروح این جریانها: رک: بحارالأنوار، ج۵۲ صص ۳۰۹ الی۳۹۲
- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۹ ص۱۱۱
- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲ ص۲۲۴
- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲ ص۳۷۵، حش۱۷۶
- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۴ ص۲۳و۵۸ و ج۷۵ ص۲۸۷
- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۴ ص۱